Temakonkurranse April 2024 «Gatefoto»: Topp 10 med vinner Torbjørn Sundheim

Månedskonkurransen med tema «Gatefoto» er juryert av Vesterålen Fotoklubb.

Topp 10 med vinner:

1. plass Torbjørn Sundheim – «Five minutes break». Her e det kjempemye bra! Treffer godt med linjer og dybde. Linjene leder øyet mot personen som tar en pust i bakken. Ledes også mot personen ved hjelp av lys. Alt uvesentlig er utelatt. I tillegg er personen vendt inn i bildet (rule of space). Får ikke sett personen i sin helhet som gjør at vi blir nysgjerrige på personen. De beste bildene forteller noe utenom det du ser. Vi er nysgjerrige på hvordan bildet hadde blitt i liggende format (mer «space» på venstre side») og eventuelt ved annen crop slik at vi ser hele inngangspartiet i eksisterende format.

2. plass Eirik Mikkelsen – «Mot strømmen». Repeterende vertikale og horisontale linjer. Genser til hovedperson som går mot strømmen tar opp de vertikale linjene og er i symmetri med de andre vertikale linjene i bildet. Bildet hadde tatt seg enda mer opp om damen mot stømmen hadde gått «inn» i bildet isteden for ut av bildet. Kult bilde i sort hvitt som får frem linjene på en tydeligere måte.

3. plass Trond Kjetil Holst – «Å møte seg sjøl». Kjempeflott observert både situasjon og fototeknisk med linjer og dybde. «Twilight-følelse» pga. speilingen. 2 «verdener» i bildet. God balanse/symmetri i speilingen. De horisonale linjene (speilvegg, gatestein og bygningene) bidrar til å lede blikket inn i bildet, mot og forbi kvinnen i rødt skjørt. Godt fanget øyeblikk i et hektisk gatemiljø.

4. plass Stian Hansson – «Gatelangs». Fine linjer – leder opp gata. Er også vertikale linjer på kledningen som også fører oppover gata. Fin skala hvor personen er på tur oppover en liten bakke. Mørket i forgrunnen leder øyet oppover mot personen hvor det er lysere (Skaper dybde).

5. plass Mervi Salo – «Vi har fått is». Closeup er bra dersom man skal fange en situasjon/ansiktsuttrykk. Ekte glede, forteller historien som vi husker fra barndommen over små ting som gir stor glede. God balanse i bildet, og blikk og atferd sier mye om gleden til disse barna.

6. plass Bente Nordhagen – «En dag i mars». Fine vertikale linjer gjennomgående i hele bildet. Liker formatet, lek med lang lukkertid bidrar til et bilde med et kunstnerisk utrykk som trigger fantasien til hvor de tre menneskene er på tur.

7. plass Tor Jensen – «Gatemusikk i Camden». Artig med litt closeup. Fint fokus på hovedobjektet hvor fotografen har klart å isolere ham fra de andre musikerne (bakgrunnen). Får fram uttrykket i musikanten godt ved hjelp av dybdekontroll.

8. plass Eirik Mikkelsen – «Rødt». Flott øyeblikk fanget av fotografen. Minner om juxtaposition teknikk (gjennomgående rødt i alle objektene, gammel vs. ung i alder og i kjole i monter vs. dagens klær, fasinert vs. skeptisk ansiktsuttrykk).

9. plass Torbjørn Sundheim – «Streetart». Ekte menneske vs. Art/tegnet menneske. God balanse i bildet som ville blitt enda bedre med mer rom på høyre side slik at avstand til objekt blir likt fra kant mot art og ekte menneske.

10. plass Bente Nordhagen – «Gatelangs». Fotografen får frem snødrivet ved å øke lukkertiden. Får frem følelsen av en «god» nordnorsk vinterdag hvor objektet ser ut til å ta det kokrolig (rusler gatelags). Fraværet av bilen på venstre side ville ha bidratt til et renere bilde.