September 2022 «Natur»: Topp 10 med vinner Knut G. Forberg

Månedskonkurransen med tema «Natur» er kåret av Salangen Fotoklubb som sier følgende:

Klubben takker for et interessant og spennende oppdrag.

Juryen synes det var mange gode bilder levert til konkurransen, med god spennvidde innen temaet, fra de store linjer til de små detaljer. Dessverre var det et par bilder som har veldig liten oppløsning, dette medførte at de ble vanskelige å juryere, og til slutt ble valgt bort pga. dette. Synd for fotografen.

Topp 10 med vinner:

1. plass: «Skumringstimen» fra Knut G. Forberg

Juryen legger merke til det fine fargespillet og dybden med blåne bak blåne, hvor tåken lager en eventyrlig/trolsk stemning. Flott perspektiv, fin komposisjon og beskjæring. Bildet gir et harmonisk inntrykk. Pekte seg tidlig ut som vinnerbildet.

«Skumringstimen» fra Knut G. Forberg

2. plass: «Isfjell» av Randi Olsen

Veldig fin tekstur i isen, nesten som malt på lerret. Fargeovergangen fra lyst til mørkt i isen gir både dybde og tyngde. Fuglene kommer fint fram mot bakgrunnen, og er fint plassert i bildet. Hvordan ville bildet blitt om det var beskjært noe i bunnen?

«Isfjell» av Randi Olsen

3. plass: «Måke» av Torstein Johansen

Et modig bildevalg, og et fugleportrett som skiller seg ut. Det intense og direkte blikket fanger betrakteren, og kommer godt fram. Bildet gir et iskaldt inntrykk, det ser ut som om bildet er tatt gjennom frostrøyk. Flott og nær beskjæring, et fint minimalistisk high-key bilde.

«Måke» av Torstein Johansen

4. plass: «Surfing i arktis» av Anne-Lise Reiersen

Fin dynamikk i bildet. Røff arktisk natur, juryen liker fargene.

«Surfing i arktis» av Anne-Lise Reiersen

5. plass: «Devils eye» av Bente Nordhagen

Flott tekstur, gode farger og kontraster. Fint utsnitt.

«Devils eye» av Bente Nordhagen

6. plass: «Høstblader» av Linn Hustad

Fin tekstur, flotte komplementærfarger. Bladene er et fint blikkfang. Litt mye støy i bakgrunnen.

«Høstblader» av Linn Hustad

7. plass: «Detalj av natur» av Mervi Salo

Elegante linjer, fine detaljer i fjæra. Egner seg godt i S/H.

«Detalj av natur» av Mervi Salo

8. plass: «Mannen og månen» av Ragnhild Nilsen

Fint samspill mellom det store og det lille i naturen. Fin kontrast mellom varme og kalde farger.

«Mannen og månen» av Ragnhild Nilsen

9. plass: «Alle må ha mat» av Ragnhild Nilsen

Godt fanget, med fokus der det skal være. Kunne med fordel vært beskjært nede, og fjernet det grønne.

«Alle må ha mat» av Ragnhild Nilsen

10. plass: «Svolværgeita» av Freddy Lindrupsen

1. Uvanlig vinkel på motivet, bildet får fram det store intet som er utenfor klippen.
«Svolværgeita» av Freddy Lindrupsen