Sesongen 2015-16: Mars – Fart

Mars-konkurransen handlet om fart og bevegelse. Fredrikstad Fotoklubb fikk gleden av å velge sine favoritter blant de innsendte kandidatene og kom frem til at dette er TOPP 10.   Aller best likte de Jon-Eirik Boholm’s «Need for Speed». Bildet tok han under sin studietid i Australia, kunne han opplyse under premieutdelingen på medlemsmøtet 12. mai.  Vi gratulerer!  Her er topp 10. Klikk på bildet for full størrelse.

1.  «Need for Speed» av Jon-Eirik Boholm.

Juryens kommentar: Sakte fart er også fart. Vi er enig med fotografen i det humoristiske aspektet i motivet. Helhetsinntrykket og bruken av farger, matcher hovedpersonen. Juryen likte de parallelle linjene og alle de forskjellige lagene med teksturer. Betrakteren har en forventning om at hovedpersonen snart skal flytte på seg.

Jon-Eirik.Boholm.Need For Speed

2. «Skøyter» av Cecilia Andersen

Juryens kommentar:  Kunstnerisk og dristig bilde. Bruken av tomrom foran er genialt. Bildet er fullt av liv. Mer og mer perspektiv jo lenger du studerer motivet.

cecilia.andersen.skøyter

3.  «The dying swan» av Zontan Tot

Juryens kommentar:  Stilfullt og elegant men samtidig eksplosivt. Fotografen viser stor kreativitet i bruk av photoshop. Perfekt komponert men burde ha ryddet opp i små enkeltelementer.

Zoltan.Tot.The_Dying_Swan

4. «I farta» av Inge Nylund

Juryens kommentar:  Tittelen sier alt. Veldig bra i S/H. Det stråler glede. Alle elementer er i bevegelse.

I FARTA

5. «Reinflokk» av Tor Gunnar Lehne

Juryens kommentar:  Kult. Uskarpheten vitner om mye fart og bevegelse. Gjør seg i sort/hvitt.

tor.gunnar.lehne.reinflokk

6. «Konfirmasjon» av Torbjørn Sundheim

Juryens kommentar: Godt tenkt og bra gjennomført. Lekent motiv.

Torbjørn.Sundheim.Konfirmasjon

7. «Påkledning» av Ann Karin Gaasland

Juryens kommentar: Morsomt tenkt. Den røde jakken gjør motivet. Bra komponert.

ann_karin.gaasland.påkledning

8. «Syklist» av Torstein Johansen

Juryens kommentar: Energisk ung dame i fart. Fint panoreringsforsøk.

Torstein.Johansen.Syklist

9. «Streetwalk» av Torbjørn Tiller

Juryens kommentar: Fotografen har fanget en personlighet. Formatet passer motivet godt.

TorbjørnTiller.streetwalk

10. «Midnight Sun Marathon» av Truls Tiller

Juryens kommentar: Fine linjer. Interessant utsnitt. Godt perspektiv.

TrulsTiller.midninghtSunMarathon