Sesongen 2015-16: Mai – Fritt motiv

Siste runde for sesongen 2015-16 har tema «fritt motiv» og ble juryert av Longyearbyen Fotoklubb. Helt til topps gikk selveste formann i klubben, Alf Martin Sollund med sitt bilde «Bro». Her er topp 10 (klikk på bildet for full størrelse).

1.  «Bro» av Alf Martin Sollund

Juryens skriver: Spennende komposisjon og fine linjer. Godt «vær» å ta bilde i, og vi lurer på hva som ligger lengre inn og bak. Lyset gjør at det er mystisk. Bilen med lys skaper stemning i bildet. Det vinner seg mer og mer jo lengre man ser på det.

AlfSollund_Bro

2.  «Operaen» av Torbjørn Sundheim

Juryen skriver : Spennende komposisjon med bruk av kjente ting i en ny sammensetning. Interessant med speiling i del av bildet og gjennomlysing i andre deler av bildet. Gode farger! Perfekt lys! Gjentakelser i farger i bildet gjør at alle detaljene fungerer fint.

Totbjørn.Sundheim.Operaen

3.  «Morgengry» av Cecilia Andersen

Juryen skriver :  Spennende og god komposisjon. Fint i sort hvitt, liker at det er mye sjø i forgrunn, blikket blir trukket oppover og inn i bildet. Vi ser nesten alven som kommer opp fra sjøen. Fin tredeling i bildet.

4.  «Bølgenes reise» av Bente Amundsen

Juryen skriver :  Fin komposisjon, spenneden måte å fotografere bølger på, godt lys og farger. Den kunstige rammen kunne godt vært unngått, men fint format

bente_amundsen_bøgenes reise

5.  «Lys» av Tor Gunnar Lehne

Juryen skriver:  Spennende stemning og lyset som fungerer som en lyskaster og lyser opp flere punkt i bildet. Staken i sjøen kunne godt vært fjernet fordi den trekker mye blikkfang. Den flyvende fuglene uroer også kanskje litt. Generelt fine farger i bildet.

tor.gunnar.lehne.lys

6.  «Grenzgletcher» av Øyvind Tufto

Juryen skriver : Spennende vær i bildet, de to gruppene gjør at hele bildeflaten utnyttes og skaper spenning og dybde. At det er 3 personer på hver side i bildet gjør at det blir en fin balanse. Snø gjør ofte at bilder kan bli flate, dette gjør ikke det.

Øyind.tufto.grenzgletscher

7.  «Owners of the street» av Torbjørn Tiller

Juryen skriver : Fint motlysbilde. Det er god fart i bildet, damen er nysgjerrig, men usikker på gutta som eier gata. Bildet passer til fargene, det er mørkt men ikke for mørkt. Vi lurer på om bilde hadde blitt enda bedre «uten himmel» i høyre hjørne, og heller hatt litt mer luft under bena til gutta.

Torbjørn.Tiiller.owner of the street

8.  «Hus» av Alf Martin Sollund

Juryen skriver : Fin komposisjon – mye historie og fint lys. Gode farger å hvile øynene på! Juryen er ikke helt enig i om bildet bør sentreres, eller beskjæres på venstre side. Blåfargene som gjentas rundt vinduet og i himmel/hav og det gule i blomstene og ved rafta er spennende.

AlfSollund_Hus

9.  «Beitende rein» av Torstein Johansen

Juryen skriver : Fin komposisjon hvor store deler av flaten er utnyttet, er imidlertid usikker på om det er best med ett eller to dyr i bildet fordi blikket blir vandrende mellom de to dyra. Det kan se ut som det er brukt «maske» rundt dyrene, og litt for mye. Veldig kult med bilde i mye vær.

Torstein Johansen Beitende rein

10.  «Mathilde» av Merete Risholm Haukebø

Juryen skriver : Nydelig babyfoto med masse ro og gode følelser. Skulle gjerne hatt litt mer skarphet, eller litt mindre. Det blir litt mye flate i bildet som er uskarpt, hendene på venstre side tar litt mye plass i bildet.

MereteRHaukebø.Mathilde