Mai 2023 «Følelser»: Topp 10 med vinner Tuomas Kauko

Månedskonkurransen med tema «Følelser» er juryert av Ålesund Fotoklubb.

Topp 10 med vinner:

1. plass: «Stressful life in Afghanistan» av Tuomas Kauko

Juryens kommentar: Godt reportasjebilde fra en krigsscene. Mannens bekymringer gjenspeiles i barnas uttrykk. Bildet er velkomponert og har en god dybdeskarphet.

2. plass: «Mixed feelings» av Knut G. Forberg

Juryens kommentar: Bildet viser uroen i jenteflokken og det å være utenfor. Vi bure sett hele ansiktet på jenta i midten.

3. plass: «En dag» av Tor Jensen

Juryens kommentar: Vi behøver ikke se så lenge for å forstå budskapet. Den rå beskjæringa gir dette bildet en overbevisende stemning som viser nærhet med mor eller far.

4. plass: «Vi vant!» av Gry Berntzen

Juryens kommentar: Her er det mye følelser som skal ut. Fin dybdeskarphet gjør at hovedmotivet plasseres fint mht. personen i bakgrunnen. Begrenset antall farger forsterker effekten.

5. plass: «Lengsel» av Torstein Johansen

Juryens kommentar: Godt hesteportrett som viser lengsel etter frihet. Godt teknisk gjennomført.

6. plass: «Det smitter» av Mervi Salo

Juryens kommentar: Ekte bikerglede. «Linselusa» i bakgrunnen trekker litt ned.

7. plass: «Omsorg» av Jørn Eilertsen

Juryens kommentar: Det er mye mellom disse to. Bakgrunnen løfter hovedmotivet på en god måte. Skal vi trekke noe må det være at den ene albuen dekker vel mye av dyret.

8. plass: «Overrasket» av Bente Amundsen

Juryens kommentar: Søskenkjærligheten er et morsomt svar på oppgaven. Velkomponert og godt beskåret bilde. Fine hudtoner.

9. plass: «Da han så henne» av Linn Hustad

Juryens kommentar: Veldig følelsesladet bilde. Tett på og kornet «ruhet» forsterker budskapet. Litt vanskelig å se gleden over å se henne. Foreslår tittelen «Da hun gikk»…

10. plass: «Kyss» av Tor Jensen

Juryens kommentar: Bildet framstår som ærlig og ekte. Eksponering og bruken av litt kornet monokrom utførelse trekker opp. Fint lys og fine kontraster.