November 2022 «Humor»: Topp 10 med vinner Knut G. Forberg

Månedskonkurransen med tema «Humor» er kåret av Rakkestad fotoklubb.

Topp 10 med vinner:

1. plass: «Ei kattepine» av Knut Forberg

Humoren ligger i dyrets uttrykk. Virker veldig usikker på om maten vil bli stjålet. Skarpt og fint med fine matchende farger. Gode farger som samsvarer bra. Bra med en rolig og ensfarget bakgrunn som fremhever hovedmotivet. Godt teknisk utført. Et «enkelt» bilde tatt i rett øyeblikk. Totalt få farger som gir betrakteren en ro når en ser på bildet. Bildet faller litt ned til høyre og kunne med fordel vært rettet noe opp. Gratulerer!!

«Ei kattepine» av Knut Forberg

2. plass: «Nøtteikkje» av Ragnhild Nilsen

Bra bilde av livlige krabater. Bildet har for oss mye humor i seg selv om situasjonen er alvorlig for de som er i kamp. Bra fanget situasjon og en fin komposisjon. Heldig med trestammen til høyre i bildet som skaper balanse. Bildet har få farger som igjen skaper ro for øyet. Mangler noe skarphet på hovedmotivene. På en annen side kunne kanskje hovedmotivene vært enda mer uskarpe slik at det viste mer fart og action. Artig bildetittel.

«Nøtteikkje» av Ragnhild Nilsen

3. plass: «Steinull» av Kjell Ole Leiknes

Artig bilde som alene, men hever seg ekstra når man ser tittelen. Bildet er godt teknisk utført med skarpheten på rett plass. Fine gråtoner og lys som skaper ro i bildet. Godt sett av fotografen. Hadde ønsket en liten beskjæring inn fra høyre. Dette hadde skapt en enda større fokus på hovedmotivet.

«Steinull» av Kjell Ole Leiknes

4. plass: «Banens beste» av Anne Makenen

Herlig blinkskudd. Flotte matchende farger. Hadde ønsket en mer dempet og «rolig» bakgrunn.

«Banens beste» av Anne Makenen

5. plass: «Som en engel» av Tom Jenssen

Kanskje det beste ift. tema. Kreativt og morsomt. Mangler noe på PS teknikken.

«Som en engel» av Tom Jenssen

6. plass: «Om å miste hodet» av Knut Forberg

Kreativt. Godt belyst og svært skarpt. Hadde ønsket at jenta med mobilen så opp på det løse hodet.

«Om å miste hodet» av Knut Forberg

7. plass: «Fake it till you make it» av Linn Hustad

Bildet taler for seg. Bra komposisjon. Fint format som passer motivet.

«Fake it till you make it» av Linn Hustad

8. plass: «Feil vei» av Tom Jenssen

Enkelt, rent og ryddig bilde. Kunne ønsket personen til høyre noe mer belyst. Passer bra til tema.

«Feil vei» av Tom Jenssen

9. plass: «Gladgutten» av Inger Nordgård

Trivelig bilde. Fint studiobilde. Bra utsnitt.

«Gladgutten» av Inger Nordgård

10. plass: «Ikke engang med vindkraft» av Trond Kjetil Holst

Herlig bilde. Fin teknikk som passer motivet perfekt. Bra med trang komposisjon.

«Ikke engang med vindkraft» av Trond Kjetil Holst