Workshop 6.-8. mai: «Historiefortelling med bilder» med Morten Hvaal

Morten Hvaal på Instagram

Praktisk info

Tider:

• Fredag 18-21 (ev litt sosialt etterpå)
  • Lørdag 10-19 (avsluttes med middag og mer sosialt samvær for de som ønsker)
  • Søndag 11-16

Workshopen koster 1500,- for medlemmer, 2000,- for ikke-medlemmer.

Gjennomføring:

Workshopen starter med 1 time felles forberedelse og inspirasjon. De som har bilder fra før tar dem med på laptop e.l. for gjennomgang en-til-en, ca 30 min på hver.

Resten fotograferer til de føler at de har noe, og melder seg for «time» til bildegjennomgang, gjerne med mulighet for å gjøre det om igjen hvis vi har nok tid. (Dette kommer an på antall deltagere, vi regner med at et godt antall er 6-12 stk).

Viktig: IKKE bruk tid på redigering Jeg ser lett igjennom hundrevis av bilder, og det er helt nødvendig å se hele råopptaket for at jeg skal kunne være så effektivt konstruktiv som mulig. Andelen treff og bom er en mye bedre indikator enn at du viser meg de fem beste bildene du har svettet ferdig i photoshop.

Vi kan om ønskelig vise hverandre «best of» bilder, med kommentarer i en FB-gruppe, e.l. Vi pleier å opprette en slik gruppe i forkant av workshoper, og gjør unna en god del forberedelser der.

Kort om workshopen

Dette er e workshop for deg som har lyst til å utvikle deg som fotograf, og til å bli flinkere til å bruke bilder til å fortelle en form for historie. Med historiefortelling tenker man gjerne på dokumentarfotografi og klassiske reportasjer, men Morten tolker dette litt videre.

Morten har lang erfaring som nyhets- og krigsfotograf, men jobber også med naturfoto og andre «rolige» måter å fortelle en historie på. Dette er en workshop hvor du får tilbakemelding på tidligere bilder, god tid til å jobbe med nye, og 1-til-1-tilbakemelding etter fotograferingen.

Nedenfor finnes en omtale av Morten, link til hjemmesiden hans og en link til en podcast NRK gjorde med ham for en tid tilbake. Les eller hør, og bli inspirert!

Om Morten Hvaal

Morten Hvaal har vært krigsfotograf i mer enn 30 år. Bevæpnet kun med kamera reiser han frivillig inn i situasjoner de aller fleste vil unnslippe, for å formidle krig og humanitære katastrofer til media over hele verden. Morten har i en årrekke vært tilknyttet verdens største nyhetsbyrå, Associated Press (AP). Byråer som AP, Reuters m.fl. utgjør spydspissen i innhenting av fakta og bilder fra hele verden, og de fleste nyhetsmedia er helt avhengige av stoffet de produserer for å kunne holde sine lesere, seere og lyttere orientert om viktige begivenheter.De internasjonale nyhetsbyråene står, ofte bokstavelig talt, i frontlinjen i kampen for å forsvare seriøse medias troverdighet.

Morten deler sine erfaringer gjennom foredrag, utstillinger og workshops, og fungerer ofte som “kaospilot” i  en medieverden hvor sterke krefter i samfunnet brøler «fake news» om alt som ikke passer deres agenda, til mennesker som ikke vet hvem eller hva de skal tro på.

Når han er i Norge, fotograferer Morten landskaper; men helst når forholdene er så vanskelige at ingen andre vil ut.

Morten Hvaal sin nettside

NRK podcast om Morten Hvaal

@mortenhvaal

Hva sier Morten selv om workshopen?

Motivvalget er fritt, men jeg vil gjerne at deltagerne fotograferer ting de kan noe om; det er viktig at man vet hva man snakker om når man skal fortelle – også med bilder.

Vis meg fotografier du mener er representative for noe du kan fortelle kunnskapsbasert om. Gjør det så etterrettelig som mulig, uten å kompromittere din troverdighet som budbringer. Bildene kan godt være tatt allerede, men da gjerne av et tema jeg kan sende deg ut for å gjøre på nytt, med noen høflige hint..

Påmelding

Du kan betale med PayPal i skjemaet under, eller benytte Vipps («Tromsø fotoklubb Kurs/Workshop» Vipps nr. 14591)