Odd-Magne Hansen hadde beste «vinter og snø» -bilde

Vi gratulerer Odd-Magne Hansen som gikk til topps i januarkonkurransen som hadde tema «vinter og snø»! Faktisk kom begge hans bidrag på topp-10 lista. Odd-Magne er relativt ny medlem og ukjent for de fleste, derfor spurte vi om han kunne fortelle litt om seg selv. Og det kunne han!

Min finske arv

Arven. I arkivet etter den finske fotografen Matti Saanio ligger det over 230 000 negativer. Blant disse er det kanskje et bilde av meg som liten gutt med et sort bokskamera i hendene.

Som guttunge gikk jeg om somrene rundt i Bugøynes sammen med Matti Saanio når han kom til den lille bygda i Finnmark. Matti gikk med tre kameraer rundt halsen, og jeg bar på et sort bokskamera. Jeg så på Matti og hermet etter ham. Jeg begynte å se ting i bygda som jeg vanligvis ikke la merke til: fargene på havet, formen på skjellene på stranda, sagspon og jern på slippen, og folkene som var opptatt med sitt. Kameraet mitt var uten film, men jeg brydde meg ikke om det.

«Først skjønte vi ikke hvordan du kunne gå rundt i bygda hele dagen og late som om du tok bilder», sa mamma da jeg spurte henne om hvor interessen min for fotografering startet. «Men en dag Matti kom innom på kaffe, forklarte han at leken ville komme godt med når du startet å fotografere».

Det er kanskje umulig å peke på bildene mine og si hva jeg har lært av Matti Saanio. Men jeg liker fortsatt å gå rundt og se, og helst med et kamera i hånda.

Fotonerden

I dag bruker jeg for det meste to analoge kameraer. Kameraene er søsken i Olympus-familien: Olympus XA og Olympus mju ii. Jeg bruker kameraene omtrent like mye, og har gjerne et kamera i hver lomme for å kunne veksle mellom å ta bilder i både sort-hvitt og i andre farger.

Det var trolig Mjuen som vekket interessen min for analog fotografering til livet igjen. Dette kameraet fikk jeg av kjæresten min, som hun hadde hatt med på reise i 12 år, før jeg fikk det av henne julen 2017. Åtte måneder senere deltok jeg på min første fotoutstilling.

Framover blir jeg nok å finne i mørkerommet til Tromsø fotoklubb, hvor jeg nerder litt med fremkalling og printing av bilder. Med meg i bagasjen har jeg valgfag i foto fra ungdomsskolen tidlig på 90-tallet, og mørkeromskurset til fotoklubben som jeg tok i oktober i fjor. Så nå vil jeg lære mer om håndverket og arven min, og kose meg på veien.

Resten av Topp 10 denne måned:

No. 1 – «Vinter i Tromsø» av Odd-Magne Hansen

No. 2 – «Snøvær» av Torstein Johansen